Oficiálně
se velmi často horuje o „komunitě“. Slýcháme řeči o komunitární péči,
komunitních programech a tak dále – a to přesně v době, kdy ekonomický
vývoj ničí všechny přirozené kořeny komunity. Ta může existovat jen na základě
sdílených činností a spolupráce. V současných městech ovšem vidíme ve
většině případů nikoli komunity, ale obytné okrsky. Lidé z nich chodí do
práce na druhý konec města nebo dokonce do jiných měst. Na sídlišti málokdy
znají své sousedy; jejich přátelé často žijí docela jinde. Práce se prostorově
oddělila od bydlení a lidé navazují známosti se spolupracovníky, kteří mohou
žít na kilometry daleko. Komunita je živá pouze v dětech, které chodí do
místní školy. Ale když děti vyrostou, komunita jejich vrstevníků se jim
rozplyne.
To nevyhnutelně vede
k posilování individualistických hodnot, které se dobře hodí ke
kapitalismu, ale jsou špatnou oporou pro socialismus. Mezi muži tento
individualismus ještě zostřila dlouhá léta míru, v nichž vyrostly celé
generace bez zážitku kázně a soudržnosti vojenské komunity. Aby socialismus
mohl vzkvétat, musí kořenit v komunitách. Potřebuje komunity, v nichž lidé
přivykají spolupráci a úsilí pro společné dobro. Ale komunitu nelze vykouzlit
ze vzduchoprázdna. Potřebuje reálnou ekonomickou základnu. Musí existovat
instituce, které dávají lidi dohromady při uspokojování reálných potřeb a které
uspokojují tyto potřeby lépe, než instituce kapitalistické společnosti.
V socialistických zemích
probíhal nejambicióznější pokus o vytváření komunitních institucí v Číně v
období lidových komun. Byl to největší kooperativní experiment v dějinách,
kterého se účastnilo přibližně 800 milionů lidí. Komuny byly velké, často měly
přes 30 000 členů. Působily v zemědělství a v lehkém průmyslu,
svým členům zajišťovaly vzdělávání a zdravotní péči. Měly milice představující
prvek vojenského výcviku a obrany. Byly také jednotkami místní samosprávy.
V Číně byly komuny vytvořeny proto, aby nahradily systém domácké
zemědělské ekonomiky. Umožnily zavedení programů zúrodňování půdy a sociální
péče, které byly za hranicemi možností domácké ekonomiky. Komuny přispěly
k výraznému zlepšení sociálního postavení žen.
Jestliže chceme aplikovat myšlenku
komuny na pokročilé industriální společnosti, bude samozřejmě vyžadovat
podstatné úpravy. Protože dnes pracuje v zemědělství velmi málo lidí,
musíme přemýšlet v pojmech městských komun.
AKTIVITY
MĚSTSKÝCH KOMUN
Hlavní
funkce komun spočívá v tom, že nahrazují rodinu. Čínské komuny nahradily
rodinu jako ekonomickou jednotku; úkolem moderních městských komun bude
nahradit dnes už okrajovější ekonomickou roli buržoasní rodiny. Vzhledem
k tomu, že většina ekonomických aktivit prováděných obyvateli měst má za
cíl uspokojovat potřeby širší ekonomiky, města nebo jeho čtvrti, nemají tyto
aktivity onu míru vnitřní soběstačnosti, která byla typická pro čínské komuny.[1]
Právě z tohoto důvodu se soustřeďujeme na jejich potenciální úlohu při
nahrazování ekonomiky domácnosti. Nevylučujeme přitom, že podobné organizační
principy bude možné aplikovat v poněkud větším měřítku na malá města a
velké vesnice.
Před následující diskusí ovšem
považujeme za nutné zdůraznit, že nepředpokládáme povinnou kolektivizaci. Jde
nám zde o prozkoumání teoretických možností různých forem komunálního života;
bude na občanech budoucího socialistického světového společenství, aby tyto
možnosti prozkoumali v praxi. Komuny budou vzkvétat pouze tehdy, když
prokáží, že jsou žádoucí jako alternativa k buržoasnímu rodinnému životu.
S tímto vědomím nyní můžeme
uvést následující činnosti, v nichž by komuna mohla vytlačit rodinu:
(1)
bydlení
(2)
příprava
stravy
(3)
péče
o děti
(4)
některé
rekreační aktivity
(5)
pomoc
starším občanům.
Všimněme si blíže těchto činností a otázek, které
v souvislosti s nimi vyvstávají.
První otázkou, která má vliv na všechny ostatní, je
počet lidí v komuně. Předpokládáme, že komuna bude mnohem menší, než její
čínský předobraz – že by mohla sdružovat zhruba od padesáti do dvou stovek
dospělých lidí. Rozhodnutí o velikosti lze zdůvodnit ekonomicky s ohledem
na různé oblasti činnosti komuny.
Vycházíme
z toho, že komuny budou zajišťovat bydlení pro své členy. Totéž už dnes
zajišťují bytová stavební družstva, která ovšem neusilují o zasahování do
ekonomiky domácnosti. V bytovém družstvu se tak dům ve své fyzické podobě
dále orientuje na nukleární rodinu. Družstvo poskytuje určitý počet
samostatných domů domácnostem, které jsou jejími členy. Komuna by měla
zajišťovat ubytování svým jednotlivým členům ve velkém komunálním domě.
Komunální bydlení v SSSR trpělo
stísněností a nedostatečnou vybaveností; komunální byty byly poměrně malé a
málo účelné. Aby bylo komunální bydlení atraktivní, musí nabídnout jednotlivcům
stejně velký soukromý prostor, jaký mají při bydlení v rodině, současně
s větší nabídkou kolektivního prostoru. Předpokládáme, že každý dospělý
člen komuny by měl mít přinejmenším jeden pokoj pro svou výlučnou potřebu. Bylo
by pravděpodobně žádoucí rozšířit tento princip na všechny členy komuny
v post-pubertálním věku.
Komunální život zřejmě vyžaduje
specifický typ staveb. Jak předměstské dvojdomky, tak byty ve výškových
budovách jsou svým způsobem přizpůsobeny nukleární rodině. Komuny budou muset
vyvinout nový typ architektury. Nedávno se k tomuto tématu zajímavým
způsobem vyjádřili Durrett a McCamant (Durrett, Charles and Kathryn McCamant, Cohousing: A Contemporary Approach to
Housing Ourselves, Berkeley, Ca.: Habitat Press, 1989), kteří vycházejí ze
své studie dánských bofoellesskaber
neboli „obyvatelských komunit“. Uvedení architekti nepředpokládají tak vysoký
stupeň komunality, jaký navrhujeme my, ale jejich koncepce „ko-bydlení“
zahrnuje zařízení pro společné stravování a péči o děti, dále pak družstevní
obchody, prádelny, fotografické temné komory atd. Poučit se lze také
z architektury budov náboženských komunit nebo škol (i když oba tyto typy
jsou v zásadě určeny pro lidi žijící v celibátu a nemají tedy
prostory pro děti).
Předpokládáme,
že členové komuny se budou stravovat společně, přinejmenším zčásti. To vyžaduje
existenci komunálních kuchyní a jídelny, vlastnictví rozsáhlého kuchyňského
vybavení nebo přinejmenším dispoziční právo na ně, a dále alokaci pracovní doby
na přípravu stravy. Můžeme si představit dvě hlavní zásady, podle nichž bude
organizováno vaření, oba slučitelné s komunistickými principy
v širokém smyslu slova. V jednom případě komuna zaměstnává některé
své členy jako placené kuchaře a kuchařky na plný úvazek, v druhém budou
vaření zajišťovat střídající se služby rozepisované tak, aby se dostalo na
každého. K relativním přednostem těchto systémů se vrátíme později.
Počet členů komuny bude dostatečný
na to, aby bylo možné připravovat pestřejší stravu, než je obvyklé
v izolované domácnosti. Tak například každodenní výroba chleba je v
individuální domácnosti neekonomická, ale pro 100 lidí se stává zcela schůdnou
možností.
Komuna
by měla být dostatečně velká na to, aby mohla mít přinejmenším mateřskou školku
a případně i základní školu. Velká ekonomická výhodnost komunální péče o děti
je zřejmá. Osvobodí významnou část ženské populace od individuální péče o děti,
což je činnost s nízkou produktivitou práce. Tyto ženy se pak mohou
podílet na společenské práci s vyšší produktivitou. Tím více přispějí
společnosti a získají vlastní nezávislý příjem.
Předpokládáme,
že komuny budou dostatečně bohaté na to, aby poskytovaly takové možnosti ke
sportu a rekreaci, které jsou dnes dostupné pouze vyšším třídám. Dejme tomu
komuna se stovkou členů by si měla být schopna pořídit plavecký bazén, malou
tělocvičnu a jednoho nebo dva poníky pro děti. Zahrada by mohla být
vybavena houpačkami, prolézačkami atd. Možná by bylo ekonomicky vhodné
vybudovat společenské prostory, kde by se dala hrát hudba a nacvičovat tance.
Komuna by si mohla dovolit pořídit vybavení, které je za hranicemi možností
většiny jednotlivců, jako např. plachetnice. Městská komuna by mohla na venkově
vlastnit dům, který by sloužil jejím členům o dovolených. K zajištění
dopravy by mohla vlastnit jeden nebo dva mikrobusy, osobní vůz a park jízdních
kol.
Pro
starší lidi by znamenala velkou pomoc už sama základní infrastruktura
komunálního života jako je společné stravování a také přítomnost mladých
zdravých lidí v jejich blízkosti. Pokud by se komunálně zajišťoval úklid a
praní, starší lidé by mohli využívat tyto služby bez stigmatu a izolace spojené
s přechodem do samostatného domova důchodců. Seniorům s dobrým
zdravotním stavem by činnosti komuny nabízely možnost, aby namísto nucené
zahálky důchodu dál sehrávali aktivní a produktivní roli ve společnosti.
ZÁKLADNÍ
ZDŮVODNĚNÍ Z HLEDISKA EFEKTIVITY
Základním
důvodem hovořícím pro komuny jsou ekonomické úspory plynoucí ze zvětšení objemu
činností. Právě v tom spočívá jejich převaha nad individuálními
domácnostmi. Komunální péče o děti je pokroková a může být vnímána jako
osvobozující, protože šetří práci. Je zřejmé, že kdyby platil opak a komunální
způsob života by měl za následek větší počet člověkohodin strávených péčí o
děti, byly by třeba k jeho zdůvodnění jiné a velmi přesvědčivé argumenty.
Ekonomická efektivita komuny má dva aspekty: úspory přímé práce a úspory na
výrobních prostředcích. Úspory přímé práce vznikají tím, že v existujících
nukleárních rodinách se základní práce jako je vaření a péče o děti neprovádějí
v objemu odpovídajícímu maximální efektivitě. Uvařit večeři pro 50 osob dá
méně práce, než když si 50 lidí uvaří večeři jen pro sebe. Při realističtějším
pohledu můžeme říci, že komunální vaření pro 50 lidí si vyžádá méně práce, než
kdyby bylo těchto 50 lidí rozděleno do 20 domácností, jak je tomu dnes.
Úspory na výrobních prostředcích
mají o něco subtilnější povahu. Vezměme jako příklad používání toalet.
V typickém britském domě je jen jedna toaleta, obvykle umístěná
v koupelně. Pokud se jiný člen domácnosti právě koupe, může vzniknout
frustrující situace. Pokud ale žije 50 lidí ve velkém domě s 20 toaletami, pak
je minimální pravděpodobnost, že budou všechny najednou obsazeny. Počet toalet
na obyvatele by bylo možné dokonce dál snížit a přitom mít jistotu, že aspoň
jedna bude vždy volná. Prostor a prostředky uspořené na toaletách pak mohou být
k dispozici pro jiné činnosti.
Stejnou argumentaci lze použít také
u jiných zařízení. Komuna by si mohla pořídit malou telefonní ústřednu a pro
vnější komunikaci by pak potřebovala menší počet telefonních linek, než stejný
počet lidí žijící v individuálních domech s vlastní telefonní
přípojkou. Totéž platí pro kancelářské vybavení jako jsou počítače a kopírky,
které nemohou být efektivně využity v samostatné domácnosti, ale
v komuně ano. Při stejném procentním podílu příjmu vyčleněném na statky
dlouhodobé spotřeby budou mít členové komuny k dispozici bohatší vybavení
než člověk žijící v individuální domácnosti.
Náš návrh aby městské komuny byly
podstatně menší než čínské lidové komuny vychází z předpokladu, že
možnosti ekonomických úspor, o který jsme právě hovořili, se více-méně
vyčerpávají, když komuna dosáhne velikosti pár set osob. V ekonomické
literatuře najdeme pojem „minimální ekonomické velikosti“ (MES, minimum economic
size), což je minimální velikost, při které podnik v daném odvětví může
získat všechny významné ekonomické úspory z rozsahu. MES má
v jednotlivých odvětvích značně rozdílnou hodnotu, např. u ropné rafinerie
je mnohem vyšší než u podniku, který vyrábí plastové hračky na vstřikovacích
lisech. Myslíme si, že pokud dokážeme stanovit MES pro městskou obyvatelskou
komunu, pak nemá smysl trvat na vytváření komun větších, než je tato hodnota.
„Malé je hezké“ je sice možná hodně omšelé heslo, ale je jasné, že kolektivní
demokratické rozhodování a těsnější vzájemné vztahy lze snáze dosáhnout
v menších komunách, přičemž účelem komuny jsou vedle ekonomické
efektivnosti i tyto méně hmatatelné přínosy.
SYSTÉMY
PLATEB A VNĚJŠÍHO OBCHODOVÁNÍ
V
Číně byli členové komuny placeni za vykonanou práci v pracovních
jednotkách. Ty byly vnitřní účetní jednotkou komuny. Po žních měli lidé právo
na část sklizně, jejíž velikost závisela na množství práce, kterou vykonali
v průběhu uplynulého roku. Pracovní jednotky, v nichž se vedlo
účetnictví komuny, se lišily od jüanu, národní měnové jednotky Číny.
Představovaly nárok na zdroje komuny, ale nedávaly členovi právo na celostátní
zdroje. Tento základní princip lze obecně aplikovat na ekonomické systémy
založené na hierarchiích komunálních vlastnictví. Podívejme se, jak by to mohlo
fungovat v systému městských komun.
Práce vykonávaná členy komuny by se
dělila na dvě třídy: práci uvnitř komuny a práci pro národní ekonomiku. Tomu by
mohlo, ale také nemuselo odpovídat rozdělení členstva na ty, kdo pracují hlavně
pro národní ekonomiku a ty, kdo pracují hlavně pro komunu. Práce vykonaná
v národní ekonomice vytváří hodnoty ve formě statků a služeb. Tyto statky
a služby náleží v první instanci lidu dané země jako celku a těm, kdo
vykonali práci, přiděluje národní komunita pracovní poukázky. Tyto pracovní
poukázky umožňují těm, kdo vykonávali práci, aby získali v obchodech
statky ekvivalentní hodnoty. Vzniká otázka: jestliže člen komuny pracuje pro
národní ekonomiku, kdo dostane národní pracovní poukázky: on sám, nebo jeho
komuna?
V principu lze použít oba
systémy. Pokud dostává národní pracovní poukázky jednotlivec, pak mu komuna
vyměří členský poplatek. V druhém případě se s prací vykonanou členy
komuny zachází jako s majetkem komuny. Je tomu podobně jako
v kapitalistické ekonomice, kde je práce vykonaná zaměstnanci dodavatele
vlastnictvím tohoto dodavatele. Jestliže poradenská společnost J&M
Consultants PLC poskytuje poradenské služby vládě, pak vláda platí společnosti
J&M, nikoli jejím zaměstnancům. Zaměstnanci dostanou část výnosu až potom,
co J&M z něj seberou smetanu zisku.
V případě komuny nebude
docházet k vykořisťování, ale bude platit stejný princip: výnos
z práce „exportované“ do národní ekonomiky patří komuně jako celku, nikoli
jednotlivci, který práci vykonal. Výhodou tohoto postupu je, že klade na
stejnou úroveň vnitřní i vnější práci. Ať odvedu jeden den práce
v komunální kuchyni nebo v národní ekonomice, vyplatí mě komuna
v komunálních pracovních jednotkách. Tyto jednotky mohu použít
k tomu, abych zaplatil poplatky stanovené komunou, stravu v jídelně
komuny, nebo je směnil za národní pracovní poukázky podle okamžitého směnného
kurzu. Zmiňujeme se o směnném kursu, protože na první pohled není jasné, zda
budou komuny schopny vykupovat vnitřní pracovní jednotky v paritě
s národními pracovními poukázkami. Abychom lépe porozuměli této otázce,
musíme se blíže podávat na účetní systém komuny.
Nejdříve vezměme komunu jako celek.
Předpokládejme, že komuna je příjemcem národních pracovních poukázek za celkové
množství hodin externí práce, kterou vykonali členové komuny v daném účetním
období. Národní daň lze vyměřit buď individuálně, nebo kolektivně.
Z našeho předpokladu, že příjmy v národních pracovních poukázkách
jsou vypláceny přímo komuně pak vyplývá předpoklad, že daňové povinnosti budou
také řešeny kolektivně.
Za tohoto systému je celkový počet
hodin externí práce vykonané členy komuny hrubým příjmem komuny vyjádřeným
v národních pracovních poukázkách. Její čistý příjem po zaplacení daní je
roven rozdílu mezi hrubým příjmem a součtem národních daňových povinností členů
komuny za totéž období. Poté, co komuna kolektivně nakoupí národní statky,
zůstane jí zbytek tvořící distribuční fond. Ten je roven celkovému množství
národních pracovních poukázek, teré
jsou k dispozici členům komuny pro individuální nákupy národních statků.
Nyní vezměme jednotlivého člena
komuny. Pokud komuna interně účtuje všechnu práci ve stejné paritě, je celkový
pracovní příspěvek této osoby prostým součtem hodin, které odpracovala uvnitř
komuny a mimo ni. Dejme tomu, že u komunardky Jany je to 36 hodin. Nyní musíme
zjistit závazky této členky vůči kolektivnímu fondu komuny. Tento fond má
pokrýt již zmiňované vnější výdavky (národní daň a kolektivní nákupy národního
zboží), ale navíc musí pokrýt veškerou potřebu interní práce, jako je zajištění
neproduktivních členů a základní komunální služby jako je úklid a údržba
majetku komuny. Naší individuální komunardce je vyměřen podíl na tomto fondu,
dejme tomu 12 hodin. Pak jí budou připsány disponibilní pracovní jednotky
v hodnotě 36 – 12 = 24 hodin. Jana může tyto pracovní
jednotky použít ke koupi komunálních statků a služeb, které nejsou základními
potřebami na něž vzniká právo z titulu členství, ale které se platí zvlášť
(např. jídlo nebo návštěva u holiče). Nebo je může proměnit na národní poukázky
k nákupu externě produkovaných statků. Právě v tomto okamžiku vzniká
otázka směnného kurzu.
Předpokládejme, že naše komunardka
Jana bude chtít směnit za národní pracovní poukázky pracovní jednotky komuny
v hodnotě 16 hodin. Část svých pracovních jednotek si budou přát směnit
také další členové komuny. Komuna se bude muset vyrovnat s určitou
celkovou poptávkou po této směně. Za jakých podmínek bude schopna vykupovat své
interní pracovní jednotky za národní pracovní poukázky v paritě pracovní
doby? To závisí na vztahu mezi celkovým objemem poptávky a velikostí již
zmíněného distribučního fondu komuny. Jestliže se tyto dvě veličiny rovnají,
nevzniká žádný problém – poptávka po národních poukázkách s kurzem 1:1 se
rovná disponibilní nabídce. Problémem nemusí být ani krátkodobé náhodné
odchylky mezi objemem poptávky a distribučního fondu, pokud má komuna
pohotovostní rezervu pracovních poukázek (například ve formě vkladového účtu – viz
kapitola 7). Pokud ale nesoulad přetrvává, nebude komuna schopna zajistit
volnou směnu pracovních jednotek v paritě. Pokud je poptávka vyšší, než
distribuční fond, bude muset komuna svou pracovní jednotku „devalvovat“. Např.
jestliže má distribuční fond hodnotu 1000 národních pracovních hodin a poptávka
za dané období je rovna 1200 pracovním jednotkám, udržitelný směnný kurs je 1.2
interní pracovní jednotky za jednu národní pracovní poukázku.
K podrobnějšímu prozkoumání
této otázky může posloužit příklad pracovních účtů komuny uvedený
v tabulce 12.1. Jak je z ní vidět, celkový objem disponibilních
pracovních jednotek (položka 4) je roven součtu (a) distribučního fondu, o němž
jsme se již zmiňovali, a (b) celkové ne-základní vykonané práce (definice tohoto
termínu je uvedena v poznámce k tabulce). V našem příkladě jsou
obě veličiny rovny 2200 hodinám, ovšem tato rovnost neplyne z konkrétního
číselného zadání příkladu, ale je důsledkem zvolené účetní osnovy - za
předpokladu že kolektivní fond komuny je v rovnováze, tj. pokud jsou
celkové příspěvky do něj rovny celkovým výdajům.
1.
Určení distribučního fondu
kredity za externí práci 3000
minus
daňová povinnost 1100
minus
kolektivní nákupy 900
rovno
distribuční fond 1000
2.
Pracovní jednotky připsané komunou
externí práce 3000
plus
interní práce s tímto dělením:
základní 1800
ne-základní 1200
rovno
součet 6000
3.
Závazky kolektivního fondu
daňová povinnost 1100
plus
kolektivní nákupy 900
plus
základní interní práce 1800
rovno
výdaje z kolektivního fondu 3800
4.
Určení celkového objemu disponibilních pracovních jednotek
připsané pracovní jednotky celkem (viz
položka 2) 6000
minus příspěvky
z kolektivního fondu (rovné výdajům
z kolektivního fondu, viz položka
3) 3800
rovno
disponibilní pracovní jednotky 2200
„Základní“ interní práce je taková práce, na jejíž produkty mají členové komuny právo z titulu svého členství, zatímco produkty „ne-základní“ interní práce se ve skutečnosti členům „prodávájí“ prostřednictvím konkrétních odpočtů z jejich účtů disponibilních pracovních jednotek.
Při vyrovnaném kolektivním fondu
nyní vidíme, za jakých podmínek lze udržet směnný kurs mezi pracovními
jednotkami a národními pracovními poukázkami rovný jedné. Komunardi mohou se
svými disponibilním pracovními jednotkami udělat pouze dvě věci: vydat je za
produkty ne-základní interní práce, nebo je směnit za národní pracovní
poukázky.[2]
Pokud se tedy výdaje členů v pracovních poukázkách za interní ne-základní
statky a služby rovnají množství práce připsané v této sféře, pak poptávka
po směně na národní pracovní poukázky bude přesně rovna existujícímu objemu
distribučního fondu a směnný kurs 1:1 je udržitelný. V tabulce 12.1 je
uvedeno 2200 disponibilních pracovních jednotek, distribuční fond má zde
hodnotu 1000, za ne-základní interní práci bylo připsáno 1200 hodin. Pokud bude
za produkty ne-základní interní práce vydáno 1200 disponibilních pracovních
jednotek, bude jak poptávka po národních pracovních poukázkách, tak jejich
nabídka rovna 1000.
Jak je vidět, udržení směnného kurzu
na poměru 1:1 vyžaduje splnění tří podmínek: komuna musí správně vést účty, musí
mít vyrovnaný kolektivní fond (v průměru) a musí mít v rozpočtu přesně
tolik ne-základní interní práce, aby její produkty pokryly poptávku členů
komuny. Trvalý nedostatek distribuovatelných pracovních poukázek vzhledem
k poptávce při směnném kursu 1:1 znamená, že nutně došlo k porušení
některé z těchto podmínek. Předpokládejme například, že komuna připíše
více pracovních jednotek za ne-základní práci v kuchyních, než „vybere“
v platbách za stravu – pak vznikne převis poptávky po jejich směně na
pracovní poukázky, což si vynutí pokles směnného kursu pracovní jednotky pod
paritu. Může přitom jít o prostý účetní problém. Možná mají jídla příliš nízkou
„cenu“ v pracovních jednotkách, což lze snadno napravit. Také ale může jít
o podstatný problém v alokaci. Pokud se v komunálních kuchyních
vynakládá příliš mnoho práce vzhledem k poptávce po komunálním stravování,
je nutná reálná redistribuce pracovní doby komunardů.
Za předpokladu plné zaměstnanosti
v externí ekonomice by to nemuselo působit potíže. Komuna nemá zapotřebí
hrát úlohu „nouzového zaměstnavatele“, který by ve svých interních aktivitách
paběrkoval přebytky pracovní doby, a samozřejmě ji vůbec nesmí sehrávat, pokud
chce zachovat paritu své pracovní jednotky.
Všechny tyto úvahy vycházejí
z předpokladu, že komuna ve svém účetnictví přiznává stejnou hodnotu
interní i externí práci. To znamená, že připisuje svým členům jednu pracovní
jednotku za hodinu bez ohledu na to, zda pracovali uvnitř komuny nebo
v národním hospodářství. V takovém případě by měl být směnný kurs
roven jedné a každý trvalý tlak na opuštění parity ukazuje na chybu
v účtování nebo v alokaci práce. Komuna se však v zásadě může také
rozhodnout, že bude oceňovat externí práci výše nebo níže než interní. Členové
konkrétní komuny se například mohou dohodnout, že se za externí práci bude
dávat příplatek, protože je méně atraktivní než interní práce. Aby byli
důslední, musí být s tímto poměrem používaným při účtování pracovní doby
v souladu také směnný kurs pracovní jednotky. Jestliže se komuna rozhodne
připlácet za externí práci 10%, pak za hodinu práce v národní ekonomice je
třeba členovi připsat 1,1 pracovní jednotky, a směnný kurs bude tedy 1,1
pracovní jednotky za jednu pracovní poukázku. Takovou politiku ovšem nechceme
doporučovat, protože jedním z cílů komuny je odstranění sexuální dělby
práce a realizace principu lidské rovnosti; uvádíme ji jen jako možnost.
ROZDĚLOVÁNÍ
ÚKOLŮ
Komuny
mohou při rozdělování úkolů postupovat podle dvou principů. V jednom
případě se členům komuny přidělují úkoly trvale. Komuna může mít na plný úvazek
údržbáře, kuchaře, opatrovatele dětí atd., další členové pak pracují na plný
úvazek v národní ekonomice. V druhém extrémním případě by u úkolů
docházelo k rotaci, takže daná osoba by se jeden den starala o děti, druhý
den by byla v zahradnictví a zbývající tři dny by pracovala v národní
ekonomice.[3]
Oba přístupy mají své výhody a
nevýhody. Rotace úkolů snižuje riziko, že lidé uvíznou v typických
sexuálně určených rolích, při trvale přidělených úkolech však lidé mohou získat
v práci větší dovednosti. Radikální forma rotace úkolů by znamenala
omezení pro národní ekonomiku. Pokud by jednotlivé projekty národní ekonomiky
neměly jistotu, že jim lidé přijdou každý den do práce, mohla by tím trpět
jejich efektivita.
PRÁVNÍ
POSTAVENÍ KOMUN
Komuny
mohou vlastnit budovy a takové výrobní prostředky, které se hodí pro domáckou
výrobu. Zahrnovaly by např. vybavení pro zařízení společného stravování, pečicí
trouby, míchače atd., dále také lehká dopravní zařízení jako jsou osobní a
dodávková auta. Předpokládá se, že pozemky bude komuna pronajímat od
veřejnoprávní pozemkové agentury. Pro komuny může být účelné, aby měly právo
uzavírat smlouvy s veřejnoprávními orgány. Je zřejmé, že musí být
způsobilé uzavírat smlouvy o dodávkách pracovní síly národní ekonomice, mohly
by ale také uzavírat smlouvy o realizaci ucelených projektů s použitím
práce komuny.[4] To by
předpokládalo, že národní ekonomika zapůjčí komunám další výrobní prostředky.
Tak např. komuna na sebe může vzít úkol zajistit dodávku mléka v určité části
města a k tomuto účelu může dostat zápůjčkou park mlékárenských vozů.
VEŘEJNÁ
POLITIKA
Pokud
jde o zakládání komun, musí přinejmenším vzniknout agentura, jejímž úkolem bude
dávat dohromady lidi, kteří si přejí vytvořit komunu – svého druhu „sňatková
kancelář“. Kromě toho by bylo možné vyčlenit na podporu vytváření komun
zvláštní fondy z veřejných prostředků.. Komuny by mohly dostávat domy
z veřejné bytové výstavby nebo úvěry na stavbu účelně řešených komunitních
domů. Daňová politika by se mohla upravit tak, aby zvýhodňovala komuny ve
srovnání s nukleárními rodinami. Na druhé straně jestliže lze
v komunách opravdu žít podstatně efektivněji než v rodinách, a tudíž
komuny mohou svým členům nabídnout vyšší životní úroveň, není jasné, proč by
měly být oficiálně zvýhodňovány dlouhodobě. Může se ovšem stát, že
socialistická vláda bude chtít podpořit experimentování a překonávat sociální
konzervatismus právě časově omezenými opatřeními k systematické podpoře
komun.
Číslo revize překladu: 1
06.07.2003
[1] Podobnou ekonomicko-politickou funkci jako venkovské komuny měly v čínských městech komuny na bázi ulic a uliček.
[2] Lidé nemusí chtít utratit v každém období celý svůj příjem, my ale předpokládáme, že nemohou pracovní jednotky jako takové „ušetřit“. Pokud chce někdo šetřit, musí nejdřív získat národní pracovní poukázky. (O formách šetření hovoří kapitola 7).
[3] Takový typ rotace předpokládali Marx a Engels v Německé ideologii, když hovořili o komunistické společnosti, v níž by člověk „ráno lovil, odpoledne rybařil, večer pěstoval dobytek a po večeři kritizoval…“.
[4] O pojmu „projektu“ podrobněji hovoříme v kapitole 14, kde jej také vymezujeme vůči tradičnímu socialistickému „podniku“.