Cílem
naší knihy je popsat soubor principů a ekonomických mechanismů, které mimo
jiných přínosů zamezí vzniku nerovností, jež jsme popsali v předchozí kapitole.
Jsme přesvědčeni, že nerovnosti způsobené kapitalistickým vykořisťováním
zaměstnanců a nezaměstnaností lze účinně odstranit. Jsme přesvědčeni, že by
odstranění těchto nerovností mezi ekonomicky aktivním obyvatelstvem vytvořilo
příznivé politické podmínky pro odstranění mnoha ekonomických omezení, kterými
strádají starší lidé. Myslíme si, že postupné rozvíjení nových forem komunální
rodiny může do značné míry odstranit nerovnost mezi pohlavími. Myslíme si také,
že ačkoli mohou existovat určité zbytkové ekonomické nerovnosti související s
rozdíly ve schopnostech nebo vzdělání, lze je snížit na pouhý zlomek toho, čím
jsou dnes.
Ekonomické principy těchto opatření
nejsou nové. Pocházejí z raných dnů socialismu na začátku 19. století a
v jistém smyslu sahají až ke klasickým ekonomům raného kapitalismu, Adamu
Smithovi a Davidu Ricardovi. Základní myšlenkou je, že spravedlivou společnost
lze vytvořit pouze na základě principu, podle něhož ti, kdo pracují, mají nárok
na celý výtěžek své práce. To byl po dlouhou dobu nejvýraznější a
nejpopulárnější socialistický princip. Usiloval o nápravu vykořisťování
pracujících tím, že jim přiznával právo dostat ve formě denní mzdy nazpátek
vše, co za tento den vynaložili ve formě svého úsilí a času. Souběžně s tím
platil druhý princip: pouze práce je legitimním zdrojem příjmu.
To vylučovalo všechny zdroje příjmu jako je renta,
dividenda nebo úrok, jež vyplývají z vlastnění majetku a ne
z osobního úsilí jeho příjemců. Vyloučení nezasloužených příjmů je zřejmě
nutným důsledkem prvního principu, protože ve společnosti, v níž mají výrobci
právo na celý výtěžek své práce, nezbude nic na poskytování příjmů
nepodložených prací.
Tyto socialistické principy jsou staré, podle
některých zastaralé. Avšak stáří samo o sobě nemůže ekonomickou doktrínu
znehodnotit. „Nová pravice“, která se dnes dovolává právě ekonomického učení
Adama Smitha vzniklého v 18. století, nemá žádné právo kritizovat jako
archaismus oživování socialistické doktríny, jež vznikla jako odpověď 19.
století na důsledky Smithova kapitalismu laissez
faire.
Velkou předností těchto principů je, že vytvářejí
pevnou základnu pro celý systém zahrnující nejen organizaci ekonomiky, ale také
nový právní, morální a sociální řád. Implikují měnový systém založený na čase a
nikoli na náhodných a nesmyslných měnových jednotkách jako jsou libry, dolary
nebo ecu. Namísto peněz budou lidem na konci týdne připsány odpracované hodiny.
Časovými jednotkami se také bude platit za statky a služby. Za šaty, jejichž
výroba si vyžádala dvě hodiny práce, zaplatíte dvěma hodinami své vlastní
práce. Ekonomika založená na časových cenách (time-prices) bude mít v sobě
zabudován demokratický předpoklad rovnosti lidí.[1]
Marx načrtnul typ systému, který máme na mysli,
následujícím způsobem:
V souladu s tím dostává individuální výrobce zpět od společnosti - po příslušných odpočtech - přesně tolik, kolik jí dal. Co jí dal, je jeho individuální kvantum práce. Například společenský pracovní den se skládá ze součtu individuálních pracovních dob. Individuální pracovní doba individuálního výrobce tak tvoří jeho příspěvek ke společenskému pracovnímu dni, jeho podíl na něm. Společnost mu dá certifikát potvrzující, že vykonal takové a takové množství práce (po odečtení práce, vykonané pro komunální fond), a s tímto certifikátem může odebrat ze společenské nabídky spotřebních prostředků tolik, jaká je hodnota ekvivalentního množství práce. Totéž množství práce, které dal společnosti v jedné formě, obdrží zpět v jiné. (Marx, Karl The First International and After (Political Writings, Volume 3, ed. D. Fernbach), Harmondsworth: Penguin, 1974, str. 346).
Všimněme si, že tyto certifikáty o
vykonané práci se zásadně liší od peněz. Lze je získat pouze za práci a vyměnit
pouze za spotřební zboží. V jiné pasáži Marx dokazuje, že takzvané „pracovní
peníze“ Roberta Owena vůbec penězi nejsou:
K tomuto bodu chci pouze říci, že například Owenovy „pracovní peníze“ nejsou „penězi“ o nic víc, než lístek do divadla. Owen předpokládá bezprostředně socializovanou práci, formu produkce diametrálně protikladnou zbožní výrobě. Pracovní certifikát je pouhým dokladem o podílu individua na společné práci a jeho nároku na jistou část celkového produktu, která byla vyčleněna na spotřebu. Avšak Owen se nikdy nedopustil té chyby, že by předpokládal výrobu zboží, i když se současně pokoušel pomocí eskamotáže s penězi obejít nutné podmínky této formy výroby. (Marx, Karl Capital, Vol. I, Harmondsworth: Penguin, 1976, str. 188-189).
Jestliže Marx říká, že pracovní
certifikáty nejsou penězi o nic víc, než lístek do divadla, můžeme z toho
vyvodit jisté důsledky:
1.
Certifikáty
neobíhají, lze je pouze přímo směňovat za spotřební zboží.
2.
Podobně
jako mnohé vstupenky budou certifikáty nepřenosné. Může je použít pouze ta
osoba, která vykonala práci.
3.
Hned
po prvním použití budou znehodnoceny stejně jako vstupenka při vstupu do
divadla. Poté, co si jednotlivci odnesou statky z obchodu, budou jejich kupóny
zneplatněny. Obchody jako komunální organizace nebudou muset statky kupovat, ty
jim budou přidělovány, takže pracovní kupóny budou obchodům sloužit pouze pro
evidenci.
4.
Nebudou
sloužit k ukládání hodnot. Mohlo by na nich být datum exspirace. Pokud si
jednotlivci do konce roku nevyberou svůj podíl na příslušném ročním produktu,
bude se předpokládat, že jej nechtějí. Pokud se neutratí všechny pracovní
kupóny, pak nebudou statky obsahující příslušnou práci využity. Mnoho statků má
krátkou dobu trvanlivosti a bude je třeba nějakým způsobem likvidovat.
Dnes není nutné uvažovat o papírových certifikátech
za vykonanou práci. Místo toho můžeme počítat s využíváním nějaké formy
pracovních kreditních karet, které budou průběžně zaznamenávat množství práce,
kterou jste vykonali. Výběry z vašeho kreditního účtu společenské práce bude
možné provádět vyplněním příkazu k úhradě nebo pomocí terminálu pro přímé
výběry.
Marx nám předkládá - sice jen
v kostře, ale zcela jasně - model socialistické společnosti, v níž
neexistuje zboží (tj. statky vyrobené specificky pro směnu na trhu). Lidé jsou
odměňováni za vykonanou práci pracovními kredity. Provádějí se odpočty na
komunální potřeby. Statky se rozdělují na základě obsažené práce, s příslušnými
výběry z kreditních účtů jednotlivců. Výroba je organizována na přímém
společenském základě, přičemž polotovary nikdy nenabývají formu zboží.
Od doby, kdy byl poprvé navržen
socialistický princip placení ve formě odpracované doby, byly proti němu
vzneseny vážné výhrady. Podle první z nich si lidské bytosti nejsou rovny,
takže není spravedlivé ani ekonomicky efektivní platit je stejně. Tento
argument podrobně prozkoumáme později.
Namítalo se také, že kalkulace na základě
odpracované doby se sice výborně hodí pro ostrov, na němž žije nějaký Robinson
Crusoe, ale v reálné ekonomice je nebude nikdy možné zavést pro jejich
obrovskou složitost. Naše odpověď zní, že moderní počítačová technika bude
schopna určovat pracovní obsah vyráběných věcí bez větších obtíží. Tuto otázku
zkoumáme v kapitole 3.
Další výhrada proti používání pracovních cen, kterou
vyslovil Marx ve své kritice Proudhona (viz Marx, Karl The Poverty of Philosophy (Bída filosofie), London: Lawrence and Wishart,
1936, str. 55-56) zní, že pracovní peníze jsou neslučitelné s trhem.
Pokusy fixovat ceny statků pomocí vynaložené práce ztroskotají na fluktuacích
nabídky a poptávky. Tento argument prozkoumáme v kapitole 8.
Nejdříve ale prozkoumáme, jaké by byly praktické
výhody socialistického platebního systému.
VÝHODY
REDISTRIBUCE PŘÍJMŮ
On
co lépe by na tom byl průměrný jednotlivec, kdyby se zavedl socialistický
platební systém?
Kolik vyprodukuje jedna
hodina práce?
Podle
našeho odhadu vyprodukovala v Británii roku 1987 jedna hodina práce statky za
přibližně 7,50 GBP. To znamená, že plat ve formě pracovních peněz by byl
ekvivalentní hodinové mzdě 7,50 GBP v cenách roku 1987. Ekvivalent za pracovní
týden dlouhý 40 hodin by tedy činil asi 300 GBP, samozřejmě před zdaněním.
Příslušný výpočet je znázorněn v
tabulce 2.1 a je založen na údajích z Národních účtů Spojeného království
(United Kingdom National Accounts), vydání 1988. Vycházíme z hrubého domácího
produktu země, od něhož odečteme spotřebu kapitálu. Spotřeba kapitálu je rovna
ročnímu úbytku základních prostředků země (capital
stock) v důsledku opotřebení nebo
chátrání;
prozíravost vyžaduje, aby se na jeho obnovu vyčlenila příslušná část hrubého
národního produktu. To se v posledních letech důsledně nedělalo, takže se
zhoršil stav některých součástí infrastruktury země, jako je dopravní systém,
kanalizace a bytový fond. Politika škudlení s obnovou kapitálu přináší
krátkodobé úspory, ale nakonec vyjde draho. Potřeby budoucnosti je třeba brát
vážně; z tohoto důvodu jsme odečetli spotřebu kapitálu a tím jsme získali čistý
domácí produkt. Tato hodnota byly v roce 1987 k dispozici na pokrytí
celoročních potřeb společnosti.
Tabulka 2.1: Hodnota
vytvořená hodinou práce roku 1987
Hrubý
domácí produkt Spojeného království v tržních cenách |
GBP 420 miliard |
minus spotřeba kapitálu |
GBP 48 miliard |
rovná se čistému domácímu produktu |
GBP 372 miliard |
Počet
zaměstnaných osob |
25,7 milionu |
tedy:
čistý produkt na zaměstnanou osobu |
GBP 14 474 |
Počet
odpracovaných hodin za týden |
40 |
Týdnů
v roce |
48 |
tedy:
celkový počet hodin odpracovaných za rok |
1920 |
tedy:
hodnota vytvořená za hodinu = GBP 14 474/1920 |
GBP 7,53 |
Poznámka: Hodnota vytvořená hodinou práce je v tomto výpočtu nižší, než ve skutečnosti, protože část pracovní síly má jen částečné úvazky a pracuje méně než 40 hodin týdně.
Tuto částku pak vydělíme počtem
zaměstnaných osob, takže dostaneme domácí produkt na jednoho zaměstnaného,
činící zhruba GBP 14 500. To je průměrná hodnota vyprodukovaná každou
zaměstnanou osobou roku 1987.[2]
Po vydělení této částky průměrným počtem hodin odpracovaných za rok přicházíme
k závěru, že hodina práce vytváří hodnotu přibližně GBP 7,50.
Při 40-hodinovém pracovním týdnu to
znamená týdenní příjem GBP 300 před zdaněním. Netvrdíme, že všichni lidé budou
mít možnost utratit každý týden celou uvedenou částku. V socialistické
ekonomice může být úroveň osobního zdanění, z něhož se financuje školství,
zdravotnictví, veřejné investice, vědecký výzkum atd., vyšší než je tomu v
současnosti. Na druhé straně bude v socialistické ekonomice s plnou
zaměstnaností zapotřebí méně daňových zdrojů na financování sociálního
zabezpečení. Rozdělování národního důchodu prostřednictvím daňového systému se
však zásadně odlišuje od vykořisťování, protože daňový systém může být podroben
demokratické kontrole. V demokracii mohou občané ovlivňovat úroveň zdanění,
takže daně budou představovat zdroje alokované na veřejné účely se souhlasem
lidí. Naopak rozdělování příjmů, které probíhá v tržní ekonomice, není a nikdy
nemůže být výsledkem demokratického rozhodování.
Jestli je rovnostářský příjem 300
liber týdně před zdaněním hodně nebo málo, je věcí úhlu pohledu. Pokud si
myslíte, že je to málo, buď neberete v úvahu celkovou inflaci, k níž došlo od
roku 1987, nebo nemáte představu, jak bídné platy má většina lidí.
Nový
přehled výdělků (New Earnings Survey)[3]
zaznamenává, že mediánový týdenní příjem pracujících žen v roce 1987 byl GBP
145. Mediánový příjem je středový bod v rozložení příjmů: polovina žen
vydělávala méně než GBP 145 týdně, polovina vydělávala více.
Obr. 2.1: Skutečné výdělky
ve srovnání s rovnostářským příjmem, 1987
GBP/týden
350
300
250
200
150
100
50
0
Hodnota
vytvořená za týden = rovnostářský příjem
25%
vydělává méně než
50%
vydělává méně než
75%
vydělává méně než
Muži
manuálně pracující
Muži
nemanuálně pracující
Ženy
manuálně pracující
Ženy
nemanuálně pracující
Podrobnější pohled na strukturu
výdělků nabízí obrázek 2.1. Vyplývá z něj, že více než 75% manuálně pracujících
žen vydělávalo méně než GBP 145 týdně. Dokonce i mezi nemanuálně pracujícími
ženami pouhých 25 procent vydělávalo více než GBP 213 týdně. Pokud by ale byl
zaveden rovnostářský plat GBP 300 týdně, polovině pracujících žen by se při
odměňování podle socialistických principů plat minimálně zdvojnásobil. Další
čtvrtině by vzrostl příjem zhruba o 50 procent a dokonce i u horní čtvrtiny
zaměstnaných žen by pravděpodobně došlo ve většině případů k podstatnému
vzrůstu platů. Je zřejmé, že pro ženy by zavedení platů podle socialistických
principů založených na odpracované době znamenalo nesmírný přínos. Platí totéž
i pro muže?
Obrázek 2.1 ukazuje, že ačkoli mají
muži obecně asi o třetinu vyšší platy než ženy, velká většina by zavedením
socialistického principu odměňování podle práce také získala. Jedinou kategorií
vydělávající více než GBP 300 týdně byla horní čtvrtina nemanuálně pracujících
mužů. Právě to ale ukazuje, že velká většina zaměstnaných lidí je
vykořisťována. To, co by získala odstraněním vykořisťování, by podstatně
převýšilo případnou erozi platových diferenciálů, kterou by mohla utrpět po
zavedené rovnostářského platového systému. Velmi značný přírůstek příjmů u
skoro všech zaměstnaných je umožněn tím, že v socialistickém platovém systému
je zrušen příjem z majetku. Zaměstnaní lidé za socialismu získávají na úkor
akcionářů a jiných majetkových vlastníků.
Pochopit
tento bod je velmi důležité, protože se často namítá, že socialistickou
redistribucí příjmů lze získat jen málo. Zastánci kapitalismu tvrdí, že reálnou
životní úroveň lidí s nízkými platy lze lépe zvyšovat cestou růstu celé
ekonomiky. Při hospodářském růstu budou mít i lidé dole prospěch
z bohatství, které k nim „prosákne“ shora. Čísla ale ukazují, že
tento argument je falešný.
Dlouhodobý průměrný růst britské ekonomiky činí 2,5
procenta ročně. Kolik let by potřebovala žena s mediánovým platem, aby se při
tomto tempu dostala na úroveň GBP 300 týdně? Odpověď, kterou si můžete ověřit
na své kalkulačce, zní: 30 let. To, co by za těchto podmínek trvalo větší a
lepší část celého pracovního života, by socialistická redistribuce dosáhla
naráz. Pracující si za socialismu mohou opravdu dopřát plodů své práce.
Redistribuce jim všem přinese jednorázové zvýšení příjmů, ale protože se
ekonomický růst nezastaví, budou se nadále těšit každoročnímu růstu výdělků.
Zastánci kapitalismu na to
odpovídají, že nerovnost je podstatná pro hospodářský růst, protože vytváří
pobídky. Jako důkaz uvádějí dopad zvýšených nerovností v Británii od
poloviny 80. let. Britská vláda prohlašuje, že v důsledku politiky zaměřené na
zvyšování nerovností se tempo růstu trvale zvýšilo na 3 procenta ročně. Ve
skutečnosti toto období netrvalo dlouho, i když tempo růstu bylo trochu vyšší,
než v předchozích letech. Připusťme, že zmíněného půl procenta ročně navíc je
plodem nerovnosti (a ne těžby ropy v Severním moři). Jak dlouho by trvalo, aby
tato polovina procenta ročně vedla ke stejnému výsledku, jako redistribuce
příjmů?
Trvalo by to 150 let. To je šest
generací žen. A opomíjí se přitom fakt, že pracující ženy mívají nižší růst
příjmů, než je tomu u vyšších příjmových kategorií. Je otázkou, zda by
pracující ženy s mediánovými příjmy získaly byť jen část ze zmíněné poloviny
procenta.
NEROVNOST
PRACOVNÍ SÍLY
Dosud
jsme předpokládali, že pracovní síla je v zásadě homogenní. Řekli jsme, že
socialismus původně vychází z demokratického předpokladu, že lidské bytosti
jsou si rovné a že podobně je třeba přistupovat i k jejich práci. Implicitně
předpokládáme, že každá hodina práce vytváří stejné množství hodnoty a že
všichni pracující by z toho důvodu měli být odměňováni stejnou sazbou, dejme
tomu jednou pracovní poukázkou za hodinu. Ovšem i když můžeme filosofickými
argumenty dokazovat, že všichni lidé jsou si rovni, nemůžeme popřít, že
existují reálné rozdíly v jejich pracovních schopnostech. Prozkoumejme tedy
důsledky této nerovnosti pracovní síly. Chceme zjistit, co z ní vyplývá pokud
jde o sociální nerovnost: musí rozdíly ve schopnostech nebo vzdělání vést ke
třídním rozdílům?
Myslíme si, že nikoli. Pracující se
navzájem liší přinejmenším ve dvou ohledech – co do vzdělání a přípravy, a co
do „osobních kvalit“ jako je ochota tvrdě pracovat, schopnost spolupracovat
s kolegy atd. Z těchto dvou aspektů vyplývají dva problémy. Jednak
jde o to, zda mají být lépe placeni lidé s většímu schopnostmi a
dovednostmi. Druhou otázkou je, zda nebude každá socialistická ekonomika, bez
ohledu na veškerou svoji filosofii lidské rovnosti, nakonec nucena respektovat
různé typy pracovní síly při plánování a rozdělování. Těmito dvěma otázkami se
nyní budeme zabývat.
Platové diferenciály za
vzdělání anebo schopnosti?
Prozkoumejme nejdřív vzájemný vztah mezi úrovní vzdělání nebo schopností a individuální odměnou za práci. V kapitalismu jsou relativně dovednější nebo vzdělanější pracovníci celkově placeni lépe. Z jakého důvodu? Do jaké míry to má platit také v socialistické ekonomice?
Jedno obecně přijímané vysvětlení, které zdůvodňuje přinejmenším část tohoto přídavku k platu, říká, že jde o náhradu za výdaje na vzdělání nebo školení a za ušlý výdělek. Rozsah, v jakém si pracující v kapitalistických ekonomikách musí sami financovat vlastní vzdělání je různý, ale prvek ušlého výdělku zde vystupuje v každém případě vzhledem k tomu, že lidé, kteří po skončení základního vzdělání nastupují přímo do zaměstnání, mohou vydělat ze začátku více, než kolik dostanou v průběhu dalšího vzdělávání. Aby byla vytvořena dostatečná nabídka vzdělané pracovní síly, musí být vzdělanější pracovníci po nástupu do práce zaplaceni lépe, uzavírá tento druh argumentace.
Jak je ale realistický? Znamená studentské živobytí opravdu „sebeobětování“ ve srovnání s někým, kdo po skončení školy pracuje na stavbě? Ve srovnání s většinou dělnického dorostu mají studenti snadný život. Mají čistou práci, která není příliš náročná, dobrá společenská zařízení a bohatý kulturní život. Vyžaduje vůbec takový způsob života finanční náhradu v pozdějším životě?
I kdyby tato argumentace ve prospěch náhrady přesně odrážela realitu kapitalistických zemí, neznamená to, že by odborní pracovníci měli mít nárok na stejné platové diferenciály také v socialistickém systému. Náklady na vzdělání a odbornou případu v tomto případě plně ponese stát. Nejenže bude vzdělání bezplatné, jak tomu doposud bylo v Británii, ale studenti mohou po dobu studia pobírat řádnou mzdu. Studium je plnohodnotná a společensky nutná forma práce. Jako svůj „výstup“ vytváří kvalifikovanou pracovní sílu a podle toho musí být také odměňována. U studentů tedy nemusí docházet k žádným individuálním výdajům nebo ztrátě výdělku, který by vyžadoval nějakou náhradu.
V současné společnosti třídní systém znemožňuje značné části obyvatelstva, aby vůbec dosáhla svého plného potenciálu. V dělnických sídlištích vyrůstají děti beztoho, že by si vůbec uvědomily možnosti, které jim vzdělání nabízí. Jejich životní aspirace jsou omezovány od nejútlejšího věku. Většina předpokládá - s určitou dávkou realismu -, že jedinou perspektivou je pro ně nekvalifikovaná práce, a k čemu je u ní vzdělání?
Něco z toho je pouhým odrazem pracovních možností rodičů, jak je vnímají jejich děti, a tyto možnosti se ovšem samy od sebe nezmění, i kdyby společenská revoluce zavedla rovné platy. Stejné odměňování nezvýší vzdělanostní a kulturní úroveň lidí z jednoho dne na druhý; ale demokratický princip, který stojí za ním, bude pracovat tímto směrem dlouhodobě. Rovné platy jsou morálním postulátem, který říká, že daný člověk má stejnou hodnotu, jako kdokoli jiný. Říká: „Občané, v očích společnosti jste si všichni navzájem rovni; můžete dělat různé věci, ale už nejste rozděleni na vyšší a nižší třídy.“ Prohlášení o rovném přístupu ke vzdělání jsou prázdné řeči, pokud vám tvrdá ekonomická realita připomíná, že vás společnost považuje za méněcenného. Vedle své kupní síly je plat také symbolem sociálního postavení; vyrovnání platů pak vyvolá revoluci sebedůvěry. Větší míra pohodlí a bezpečnosti masy příslušníků pracující třídy bude doprovázena zvýšením životních očekávání jich samotných i jejich dětí.
Pokud společnost oceňuje lidi stejně v peněžním vyjádření, vybízí je k tomu, aby aspirovali na rovnost také co do vzdělání a kultury. Vzdělání je obohacením, které překračuje peněžní hranice, i když je zatím přístup ke vzdělání vázán na peníze. Jakmile příslušníci pracující třídy dosáhnou ekonomické rovnosti, získají potřebnou sebedůvěru, aby usilovali pro sebe a své děti o rovnost také v oblasti kultury a vzdělání. V tomto procesu se uvolní obrovský ekonomický potenciál. Lidská tvořivost a vynalézavost je našim nejhlubším zdrojem - rozvíjejte ji pomocí vzdělávání a výsledkem bude hospodářský pokrok.
Nedostatek pracovních sil
konkrétního typu
Kromě
všeobecné tendence k lepšímu odměňování z titulu vzdělání dochází občas
v podmínkách kapitalismu k dočasnému zvyšování platů u specifických
profesí (nikoli nutně s nejvyšším vzděláním) z důvodu jejich nedostatku na trhu
práce. Tyto příplatky jsou vlastně ‘rentou’ plynoucí ze vzácnosti zdroje.
Termín ‘renta’ používáme jako analogii k rentám
vybíraným z půdy. V ekonomii je výraz ‘renta’ metaforou označující monopolní
cenu, kterou může požadovat vlastník nějakého vzácného zdroje. Podstatu renty
vystihuje rada Marka Twaina: ‘Investujte do půdy. Už ji přestali vyrábět’.
Protože půdy je nedostatek a protože je v soukromém vlastnictví, majitelé mohou
od lidí, kteří ji potřebují k hospodaření nebo bydlení, vymáhat zvláštní
poplatek. Pokud existuje vzhledem k poptávce nedostatečná nabídka nějaké
specifické dovednosti nebo kvalifikace, lidé, kteří ji mají, se podobají
majitelům půdy. Ekonomika nemůže bez jejich dovednosti existovat, takže mohou
za svou práci požadovat příplatek.
Za určitých okolností může tento příplatek
přitáhnout do nedostatkového oboru nové pracovníky. V jiných případech může
platové zvýhodnění přetrvávat. Pro vstup do profese mohou existovat určité
překážky. Sdružení amerických lékařů (The American Medical Association) má
značný vliv na lékařské školství vychovávající nové lékaře a na pravidla
platící pro imigraci lékařů z ciziny, a toto své postavení využívá ke kontrole
počtu nových příchozích do oboru. To umožňuje lékařům, aby si účtovali vyšší
odměny.
K nedostatku specifických dovedností při dané
poptávce může samozřejmě docházet i v socialistické ekonomice a proto v ní musí
existovat mechanismus, který zvýší nabídku. V socialistickém systému
vzdělávání, zvyšování kvalifikace a rozmisťování pracovníků by mělo být snazší
jak předvídání potenciálního nedostatku pracovních sil, tak získávání zájemců o
potřebné specializace příslibem většího výběru pracovních projektů, pokud se
vydají na požadovanou profesní dráhu. Pokud toto opatření nezajistí dostatečný
příliv nových lidí do příslušné profese, pak bude třeba sáhnout buď k řízení
pracovních sil nebo k vyplácení ‘renty’ nad základní sazbu v pracovních
poukázkách.
Termín řízení pracovních sil zní drakonicky, a tuto
představu dotvrdilo využívání nucené práce na stavbách v Sovětském svazu ve 30.
a 40. letech minulého století (ačkoli široké využívání nucené práce šlo ruku v
ruce s růstem mzdových diferenciálů a pobídek, které měly přesvědčit lidi, aby
dobrovolně přecházeli do nových průmyslových profesí). Jak mzdové pobídky, tak
řízení pracovních sil byly motivovány toutéž potřebou realokace pracovní síly v
období rychlé industrializace. Obě opatření byla nepopulární, takže se
Chruščovova vláda v podstatě vzdala řízení pracovních sil a podstatně omezila
mzdové rozdíly.Toto omezování mzdových diferenciálů pokračovalo i za Brežněva
(viz Lane, David Soviet Economy and
Society, New York: New York University Press, 1985).
V socialistické společnosti budou asi lidé vždy nelibě
nést pokyn, aby přijali nějaké konkrétní zaměstnání, nebo vyplácení velkých
mzdových diferenciálů. Občané socialistické země mají sklony k silnému
rovnostářskému cítění. Dokazuje to také všeobecný odpor, který v Rusku údajně
vyvolávají vyšší příjmy členů nových družstev.
Řízení pracovních sil v jemnější podobě je
každodenní praxí kapitalistických zemí. Pracující ze severní Anglie musí jezdit
za prací do Londýna a své rodiny vidí pouze o víkendech. Pracovní úřady mají
pokyn, aby odebíraly podpory lidem, kteří odmítnou nabízenou práci. Neříká se
tomu sice řízení pracovních sil, ale výsledek je stejný: člověk zjistí, že nemá
jinou možnost, než přijmout konkrétní nabídku práce. K tomuto skrytému
donucování dochází vždy, když je nedostatek pracovních míst. Nezaměstnanost vás
pak přinutí vzít to, co se nabízí. Staré sovětské techniky zvláštních mzdových
příplatků a otevřeného řízení pracovní síly byly nutné vzhledem k plné
zaměstnanosti. Když za Brežněva tato opatření neexistovala, lidé měli tendenci
k častému střídání zaměstnání, takže podniky měly potíže s udržováním
stabilního kádru pracovníků. Podobná situace existovala ve Velké Británii v 60.
letech minulého století, když byla velmi nízká nezaměstnanost. Pokud je víc
pracovních míst než pracovníků, někteří zaměstnavatelé jsou ochotni vyplácet
pobídky, aby odlákali lidi z jejich dosavadních zaměstnání. Odbornosti, kterých
je zvlášť velký nedostatek, budou mít zvlášť vysoký kurs. Pokud k tomu dojde v
kapitalistické zemi a některé skupiny manuálních pracovníků začnou dostávat
plat na úrovní odborníků, vyvolá to na krátkou dobu mediální senzaci.
Hospodářský plán v socialistické
ekonomice by měl být vypracován tak, aby plně využil existující zdroje pracovní
síly bez převisu poptávky nebo nabídky. Nicméně celková rovnováha mezi nabídkou
pracovní síly a poptávkou po ní neřeší problém případného deficitu konkrétních
odborností. Předpokládejme, že je nedostatek elektrikářů. Jestliže je důvodem
nedostatek školicích zařízení pro jejich přípravu, potom zvýšení platů elektrikářů
problém nevyřeší. Zapotřebí je rozšíření příslušných výukových programů. Dále
předpokládejme, že je nedostatek hloubkových potápěčů. V průmyslové škole pro
podmořské technologie v Aberdeenu jsou sice volná místa, není ale dost zájemců.
Život potápěče samozřejmě přitahuje některé lidi s dobrodružnou povahou, ale
jiní o něj nemají zájem, protože se bojí nebezpečí a obtížnosti tohoto
zaměstnání. Co dělat v takové situaci?
V tržní ekonomice je odpověď
jednoduchá. Zaplaťte potápěčům více, než činí mzda průměrného manuálního
pracovníka. Pak najdete lidi, kteří za tyto peníze navíc budou ochotni
riskovat. Je to ale uspokojivá odpověď? Alternativním přístupem může být
přijetí faktu, že jen málo lidí je ochotno riskovat život při práci pod vodou,
a pozastavit další rozvoj těžby ropy z mořského dna do doby, než budou pro tuto
práci k dispozici automatické stroje.
Potápěči jsou krajní případ. Zůstává
však fakt, že existují i méně příjemné práce. Socialistická společnost se musí
rozhodnout, zda bude tento problém řešit zlepšováním podmínek a kvality práce,
nebo vyplácením pobídek lidem, kteří dělají nepříjemnou práci. Jestliže je celá
ekonomika založena na pracovních penězích, pak vyplácení pobídek znamená určité
riziko. Je nebezpečí, že pokud budou někteří lidé dostávat za každou
odpracovanou hodinu dvě hodinové poukázky, dojde k devalvaci „hodiny“.
Pobídkové platby půjdou na úkor ostatních, kterým se sníží výdělek. Aby se
zabránilo inflaci a veřejnost získala určitou kontrolu nad mzdovými
diferenciály, bude je třeba „financovat“ z obecných daňových příjmů.
Je možné, že „nedostatková renta“
bude mít širší využití. Socialistická ekonomika musí zajistit, aby její
investice do kvalifikované práce nevyšly nazmar buď emigrací odborníků nebo
tím, že odborníci budou věnovat svou energii lépe placené „neoficiální“
činnosti. Pokud necháme stranou morální tlak, který předpokládáme, ale který
nemusí stačit, existují pouze dvě metody, jak zajistit, aby kvalifikovaní
pracovníci trvale pracovali podle původního záměru - dohled nebo přiměřené
odměňování. Nerovnost příjmů je nežádoucí, ale stejně nežádoucí je rozsáhlé
donucování, takže existuje pragmatický důvod pro vyplácení určité „renty“ v
těch případech, kdy státu hrozí, že plánovací systém přijde o některé typy
pracovní síly.
Platové diferenciály za
„osobní kvality“?
V každé dané vrstvě pracujících definované úrovní a formou jejich vzdělání přetrvávají zřetelné rozdíly co do schopností, energie, ochoty ke spolupráci atd. Mají se tyto rozdíly promítat do mzdových diferenciálů?
Předtím, než se pokusíme o odpověď, zvažme širší souvislosti této otázky. Dotýkáme se zde problému dobývání nadproduktu za socialistických podmínek. Výrazem „nadprodukt“ míníme přebytek produkce přesahující množství potřebné pro obživu samotných pracujících. V kapitalistické ekonomice tento přebytek vystupuje v podobě výtěžku vykořisťování: zisku, úroku a renty.
Kategorii vykořisťování nelze použít v socialistické ekonomice, kde se o nakládání s nadproduktem rozhoduje demokraticky. Přesto zde ale existuje nutnost zajistit „dobývání“ nadproduktu od produktivních pracujících, aby se zajistila spotřeba neproduktivních obyvatel (vojáků, důchodců, dětí, nemocných atd.) a také akumulace výrobních prostředků. V námi navrhovaném systému se toho dosahuje z formálního hlediska zdaněním pracovních příjmů a vybíráním pozemkové renty (tj. z těchto „příjmů“ státu se „financují“ transfery neproduktivním obyvatelům, do sociálního zabezpečení a na akumulaci, což se dále rozebírá v kapitole 7). Existence takového formálního mechanismu ale vůbec nezaručuje, že se potřebný přebytek opravdu vyprodukuje; jde především o to, aby pracující byli dostatečně pilní a produktivní (nebo pokud se rozhodnou pro nižší produktivitu, aby se odpovídajícím způsobem omezila jejich osobní spotřeba). Jakými metodami to lze zajistit?
Pro srovnání uvažujme o situaci v kapitalistické ekonomice. Imperativ vytváření nadproduktu zde nabývá formu nutnosti, aby firma vytvářela zisk. Pobídkové nebo donucovací mechanismy, které zajišťují dosažení úrovně produktivity potřebné pro vytváření zisku, jsou dobře známé. Pracovník uzavírá pracovní smlouvu obsahující buď implicitně nebo explicitně princip minimálního přijatelného výkonu; tato smlouva je pak vymáhána těmi, kdo v podniku provádějí dohled (manažeři, mistři atd.), vymáhání má oporu v konečné sankci propuštění zaměstnance, pokud by neplnil požadované výkonnostní normy, nebo by jinak nebyl dostatečně poslušný. Síla této sankce propuštění samozřejmě do značné míry závisí na podmínkách, na které jednotlivá firma nemá vliv, především na celkovém stavu nezaměstnanosti v ekonomice a úrovni zajištěných příjmů nezaměstnaných pracovníků. Kromě této „negativní“ kontroly pracovní síly má podnik určité pozitivní nástroje, jak zvyšovat produktivitu: prémie a platové stupnice, možnost povýšení, veřejné ocenění vynikajících individuálních výkonů a vytváření prostředí, v němž pracující cítí, že jejich zlepšovací návrhy budou vítány a odměňovány. Míra, v jaké kapitalistické podniky využívají tyto „osvícenější“ strategie je ovšem velmi rozdílná.
V socialistické ekonomice je sankce nezaměstnanosti zcela úmyslně zrušena. V čem dalším se ještě liší situace od kapitalismu?
Mohli bychom argumentovat tím, že socialismus bude vytvářet příznivé celkové společenské podmínky po vytváření přebytku, pokud budou pracující cítit, že pracují „pro dobro všech“ a ne pro zisky svého „šéfa“. Bylo by ovšem naivní předpokládat, že se tím vyřeší všechny problémy. Kromě širokého využívání strategií „osvícených“ kapitalistických podniků (veřejné uznání vynikajících výsledků pracujících, vytváření demokratického pracovního prostředí) může přetrvávat i potřeba určité vazby individuální odměny na produktivitu. Pokud se lidé domnívají, že vydávají úsilí nad obvyklou míru „pro nic“, nebo že se jejich kolega ulejvá na úkor svých spolupracovníků, mohou vznikat morální problémy.
Jedním ze způsobů, jak vázat odměňování na úsilí, je systém hodnocení pracovního úsilí zavedený v celé ekonomice. Mohou například existovat tři stupně úsilí, A, B a C, kde práce stupně B představuje průměrnou produktivitu, A nadprůměrnou a C podprůměrnou. Noví pracovníci mohou začínat na stupni B; po nějaké době se vyhodnotí jejich výkonnost (buď na vlastní žádost nebo na podnět projektu, pro který pracují) s možností přesunu na stupeň A nebo C. Je třeba si uvědomit, že tyto stupně nemají nic společného s úrovní vzdělání nebo dovedností, ale týkají se výlučně produktivity pracujícího ve vztahu k průměru jeho oboru nebo profese.
Pro účely plánování se k těmto stupňům práce přiřadí různá úroveň „tvořivé hodnoty“. Těmto diferenciálům produktivity budou odpovídat také mzdové sazby: pracovníci „B“ dostanou za hodinu jednu pracovní poukázku, pracovníci „A“ o něco víc, pracovníci „C“ o něco méně.Vzájemný poměr jednotlivých mzdových sazeb bude stanoven takovým způsobem, aby byl celkový objem vydaných pracovních poukázek rovný celkovému počtu odpracovaných hodin. Přesné hodnoty příslušných koeficientů budou automaticky určovat počítače na základě celkového počtu lidí v jednotlivých stupních.
Příslušnost ke stupni „C“ nemusí pro pracujícího znamenat žádné stigma: prostě se rozhodl pracovat poněkud volnějším tempem a přijímá odpovídající, o něco nižší úroveň spotřeby. Ne každý se musí stát stachanovcem a méně produktivním pracovníkům není důvod cokoli vytýkat, pokud ze sebe nedělají něco jiného. Tímto způsobem se ovšem oceňují a dále stimulují vysoce výkonní pracovníci a současně plánovači získávají přesnější údaje o distribuci společenské práce.
KVALIFIKOVANÁ
PRÁCE JAKO „VYPRODUKOVANÝ VSTUP“
Jak
jsme uvedli výše, pracující mohou být rozděleni do skupin s rozdílnou
produktivitou a toto rozdělení lze využít i pro účely plánování. Plánovači pak
budou například vědět, že daný projekt vyžadující 1000 člověkohodin práce s
průměrnou produktivitou bude vyžadovat dejme tomu pouze 800 člověkohodin práce
stupně A. V souvislosti s tím vzniká nyní otázka, zda mají plánovači brát v
úvahu také existenci různých stupňů kvalifikace, a pokud ano, jak to všechno
zorganizovat.
Problém diferenciace práce podle
kvalifikace je důležitý v krátkodobé až střednědobé perspektivě, kde jej
nelze nijak obejít. Kvalifikace důlního inženýra, chirurga a počítačového
programátora je navzájem nezaměnitelná. Z toho vyplývá, že v uvedeném časovém
horizontu nemohou plánovači jednoduše uvažovat o alokaci „práce“ jako takové,
ale musí brát v úvahu omezení plynoucí z dostupnosti konkrétních kvalifikací. Z
toho plyne, že je třeba vést podrobné záznamy o počtech lidí s kvalifikací pro
jednotlivé speciální obory. Co se pak ale stane s celou koncepcí pracovní
hodnoty a s používáním odpracované doby jako účetní jednotky?
Je pravda, že v dlouhodobé
perspektivě lze pracující přeškolit a že podle „demokratického“ předpokladu
socialismu je - s výjimkou jistých krajně náročných úkolů a některých zdravotně
poškozených jednotlivců - skoro každý člověk schopen dělat skoro cokoliv. Z
hlediska dlouhodobého plánování nezáleží na současné dostupnosti konkrétních
typů kvalifikované pracovní síly, ale na nákladech na vyprodukování těchto
kvalifikací. Tak, jako lze vypočítat hodnotu strojů na základě množství
pracovní doby nutné pro jejich výrobu, lze pro účely dlouhodobého plánování
vypočítat i hodnotu kvalifikace lidí.
Můžeme si představit, že bude
zavedena základní úroveň všeobecného vzdělání: pracovníci s touto úrovní
vzdělání budou považováni za „prostou pracovní sílu“, přičemž práce lidí, kteří
navíc získali speciální vzdělání se bude považovat za „vyprodukovaný vstup“
podobně, jak je tomu u jiných výrobních prostředků. Tuto koncepci kvalifikované
práce jako vyprodukovaného vstupu lze ilustrovat následujícím příkladem.
Předpokládejme, že pokud se někdo
chce stát kvalifikovaných inženýrem, musí studovat po ukončení základního
vzdělání ještě další čtyři roky. Tento čtyřletý proces produkce kvalifikované
technické pracovní síly vyžaduje řadu různých pracovních vstupů. Prvním z nich
je práce samotného studenta - návštěva přednášek, studium v knihovně,
laboratorní práce atd. Jak již bylo řečeno, to vše se považuje za plnohodnotnou
produktivní práci s příslušnou odměnou. Započítává se jako „prostý pracovní
vstup“. Dále je zde práce učitelů, která je rozložena na celkový počet studentů
školy. V tomto případě jde o kvalifikovaný pracovní vstup. Třetí součástí je
„režijní“ práce spojená se vzděláváním (knihovníci, technici, úředníci). V
tomto případě může jít o směs kvalifikované a prosté práce.[4]
Tento příklad ukazuje, že obecně
vzato produkce kvalifikované pracovní síly vyžaduje vstupy jak prosté, tak
kvalifikované pracovní síly. Měření okamžitého vstupu prosté pracovní síly je v
principu zcela jednoduché. Obtížnější otázkou je, jak se vyrovnáme se vstupy
kvalifikované pracovní síly. Pokud kvalifikovaná práce zahrnuje dřívější
pracovní vstupy, můžeme to zohlednit pomocí určitého násobku prosté práce. Jak
ale určit tento koeficient?
Stejná otázka vzniká při
vyhodnocování kvalifikovaných vstupů (např. výuky) do produkce kvalifikované
inženýrské pracovní síly, a také v následném ohodnocování práce kvalifikovaného
inženýra. Oba aspekty probereme společně v následující diskusi a v dodatku této
kapitoly. Vyjdeme přitom ze zjednodušujícího předpokladu, že všechny
„kvalifikované“ pracovní síly vyžadují pro svou produkci stejné množství
pracovních vstupů.
Pomožme si analogií s neživotnými
výrobními prostředky. Standardní metoda kvantifikace obsahu práce, který
„přechází“ z těchto výrobních prostředků do produktu spočívá v „rozložení“
práce obsažené ve výrobních prostředcích na celkový objem výstupů, na nichž se
tyto prostředky podílejí. Jestliže například stroj ztělesňující 1000 pracovních
hodin se využije až do úplného opotřebení při výrobě jednoho milionů produktů
typu X, potom lze říci, že se ze
stroje přenáší na každý jednotlivý výrobek X
1000/1000000 = 0,001 hodiny práce. Abychom šli ve výpočtech ještě o krok dále,
předpokládejme, že náš stroj vyrábí tempem 100 výrobků X za jednu hodinu. Z toho plyne, že stroj „předá“ za hodinu svého
provozu 100x0,001 = 0,1 hodiny práce, která je v něm ztělesněna.
Vraťme se nyní k našemu
kvalifikovanému inženýrovi a použijme stejný princip. Předpokládejme, že po
dokončení studia pracuje 35 hodin týdně a 45 týdnů za rok, tj. 1575 hodin
ročně. Předpokládejme navíc, že „odpisový horizont“ jeho inženýrské kvalifikace
je 10 let. (To znamená, že po uplynutí této doby bude potřebovat nebo mu
vznikne nárok na další řádné studium za účelem aktualizace znalostí a
dovedností nebo rekvalifikace.) Za zmíněných 10 let odpracuje 1575x10 hodin,
takže jeho koeficient přenosu ztělesněné práce za tuto odpracovanou dobu určíme
tak, že vydělíme celkový pracovní obsah jeho vzdělání číslem 15 750.
V dodatku k této kapitole ukážeme,
jak lze stanovit celkový pracovní obsah kvalifikované pracovní síly s použitím
prosté práce jako účetní jednotky. Podle těchto výpočtu může mít „koeficient
přenosu“ přibližnou hodnotu
0,50 při odpisovém
horizontu 10 let,
0,33 při odpisovém
horizontu 15 let,
0,25 při odpisovém
horizontu 20 let.
To například znamená, že náš
inženýr, jehož kvalifikace bude odepsána v horizontu 15 let, přenáší za každou
jím odpracovanou hodinu 0,33 hodiny práce ztělesněné v jeho kvalifikaci. Na
rozdíl od stroje, který přenáší pouze minulou ztělesněnou práci, náš inženýr
sám za každou hodinu odpracuje právě jednu hodinu. Jeho celkový přímý a nepřímý
přínos činí 1,33 hodiny za hodinu, tedy 1,33-násobek sazby za prostou práci.
Jinými slovy, jestliže plánovači uvažují při tvorbě dlouhodobého pracovního
plánu o využití milionu hodin kvalifikované inženýrské práce, musí je vzít v
úvahu tak, že započítají 1.33 milionu hodin prosté práce.
Tím nechceme říci, že jestliže
kvalifikovaný pracovník stojí společnost o třetinu více než pracovník s
průměrnou kvalifikací, měl by mít také o třetinu vyšší plat. Zmíněná třetina
navíc představuje dodatečné společenské náklady na využívání kvalifikované
pracovní síly. Společnost už zaplatila tuto „třetinu navíc“ tím, že uhradila
náklady na pracovníkovo vzdělání, takže nevzniká žádný důvod, aby něco navíc
dostával také jednotlivec. I když tedy koeficient kvalifikované práce nemá
žádný dopad na osobní příjem, je důležitý pro stanovení skutečných
společenských nákladů na jednotlivé projekty. Úkol, který vyžaduje
kvalifikovanou pracovní sílu je pro společnost nákladnější, i když jsou
kvalifikovaní pracovníci placeni stejně jako nekvalifikovaní.
SROVNÁNÍ
S HISTORICKY EXISTUJÍCÍM SOCIALISMEM
V
závěru této kapitoly považujeme za účelné srovnat marxovský model s tím, co
bylo uskutečněno v socialistických zemích. Podle našich znalostí byly jediným
případem aplikace marxovských principů v těchto zemích čínské lidové komuny v
60. a 70. letech 20. století. Tam byly statky přidělovány na základě systému
pracovních bodů. Zaznamenával se počet hodin odpracovaných členy komuny v
průběhu roku a podle toho se stanovil jejich podíl na sklizni. Je možné, že se
tento princip aplikoval i v jiných socialistických zemích, my však o tom
nevíme.
Socialistické země si vcelku
podržely peníze. Vydávaly papírové peníze i mince, které přicházely do oběhu.
Tyto peníze se používaly v pěti odlišných formách oběhu:
1.
Směna
mezi socialistickými státními podniky. Důvodem byla relativní nezávislost
provozu a řízení státních podniků.
2.
Směna
mezi sektorem kolektivního zemědělství a státem.
3.
Směna
mezi kolektivními farmami a pracujícími v městech na trzích pro zemědělské
produkty.
4.
Prodej
produktů rodinných farem pracujícím v městech, jehož základem byla
pokračující produkce na rodinných záhumencích.
5.
Směna
mezi státními maloobchodními organizacemi a zaměstnanci státních podniků.
Často se argumentuje, že v prvním případě nejde
o peníze, protože nedochází ke změně vlastnictví. Pokud podnik A dodá nějaké
statky podniku B, nedojde ke skutečné změně vlastnictví ani když podnik B za ně
zaplatí, protože oba podniky jsou ve vlastnictví státu.[5]
Na tomto tvrzení je něco pravdy, protože většina dodávek probíhá podle plánu,
ale zmíněná racionalizace je správná pouze zčásti. Pokud nedochází k žádné
reálné změně vlastnictví, proč by mělo docházet byť jen k nominální peněžní
směně?
Pokud
by byla výroba socializována přímo, nebyl by žádný důvod k tomu, aby podnik B
platil podniku A za dodané statky. Namísto toho by jednotka B - dejme tomu
nemocnice - mohla dostat rozpočet v objemu x
hodin práce. Z tohoto rozpočtu by se čerpala veškerá práce, kterou v dané
jednotce vykonávají ošetřovatelky, pracovníci úklidu a lékaři. Z rozpočtu by se
odpisovaly také veškeré léky, strava a zdravotnické potřeby dodávané jednotce z
veřejně vlastněných farmaceutických závodů atd. Nedocházelo by ale k žádným
peněžním platbám nemocnice jejím pracovníkům nebo dodavatelům. Pracovníci by za
vykonanou práci dostali od státu nebo komuny příslušné pracovní kredity a
farmaceutické podniky by nepotřebovaly žádné „platby“, protože by měly své
vlastní rozpočty pracovní doby.
Zárodky tohoto systému naházíme v britské Národní
zdravotní službě, kde před reorganizací provedenou konzervativci nemocnice
neplatily za služby jako jsou laboratorní a rentgenová vyšetření, pokud byly
poskytnuty v rámci téhož zdravotního úřadu (Health Board).
Ve srovnání s tím si průmyslová odvětví v
socialistických ekonomikách podržela zbožní formu v mnohem větším rozsahu, než
bylo podle všeho nutné při existujících socialistických vlastnických vztazích.
Stalin argumentoval[6] tím, že
nutnost pokračování zbožní formy vyplývala z jiných typů směny, zejména ze
směny mezi kolchozy a státem. Tak tomu mohlo být na začátku, ale v některých
socialistických zemích - připomenout lze zejména Bulharsko - kolektivní
zemědělství zcela ztratilo svou nezávislost na státu už koncem 60. let minulého
století. Používání peněz však ve všech případech přetrvalo. Pokud by v
ekonomice jako celku převládalo účetnictví založené na pracovní hodnotě, dalo
by se uvažovat o přechodných formách zemědělské výroby, při kterých by
zemědělské družstvo dostávalo kredity za průměrný pracovní obsah dodávaných
produktů. Tím by práce v zemědělském družstvu sice ještě zůstala jeden krok
před stadiem přímé společenské práce, byla by však v souladu s požadavkem
odstranění peněz.
Klíčový význam má koncový směnný systém - trh
spotřebního zboží. Právě zde zásadní třídní protiklady znemožnily dokončení
marxovského socialistického programu. Marxův pohled na socialismus byl totiž
radikálně rovnostářský. Neměl existovat jiný zdroj příjmu než práce a s
veškerou prací se mělo nakládat stejně. Přechod do tohoto stadia by vyžadoval
odstranění všech požitků a výhod, kterým se těšila byrokracie. Marxovský
program byl neslučitelný s udržením jakékoli elitní vrstvy. Marx nadšeně
schvaloval princip zavedený Pařížskou komunou, podle něhož funkcionáři neměli
dostávat víc, než činil průměrný dělnický plat.[7]
V nedávnější době se proti takovým výhodám stavěl Mao a čínská levice, která
zdůrazňovala, že Čínu čeká ještě dlouhá cesta k vytvoření socialistického
systému rozdělování a že 8-stupňová tarifní platová stupnice zůstává překážkou
socialismu.
Čína byla výjimečná v tom, že zrušení buržoasního
systému pracovních diferenciálů se stalo žhavým politickým problémem. Byla to
jedna z klíčových otázek kulturní revoluce. Vzhledem k porážce levice v Číně a
hegemonii Tengovy linie se další pokrok směrem k realizaci marxistického
programu stal nemožným. Ve většině ostatních socialistických zemí se otázka
přechodu k platům založeným na odpracované době vůbec nedostala na pořad dne.
Socialističtí politikové, ať na Východě nebo na
Západě, mají jen vzácně zájem na dosažení skutečné rovnosti. Staví se sice
proti extrémnímu bohatství ,ale jsou za zachování určité úrovně rozdílnosti. Je
mnohem snadnější zdůvodňovat ideologicky diferenciály, pokud se všechno
vyjadřuje penězi. Pokud je účetnictví založeno na odpracované době, pak se
podvod se zvýhodňováním odborníků stane o něco nápadnější. Proč by měla
sekretářka dostat z každé odpracované hodiny zaplaceno pouze 30 minut, když
profesionálové ve vedlejší kanceláři dostanou za každou hodinu práce zaplaceno
dvěma hodinami?
Sekretářky a uklizečky by zakrátko začaly říkat:
„Moment, co je to za socialismus, když každý z vás v něm má čtyřikrát větší
hodnotu, než my?“ Ke slovu by přišly notoricky známé proletářské rovnostářské
tendence (pro některé lidi tak primitivní a zjednodušující), demokratický cit
ležící v srdci každého revolučního proletářského hnutí. Koncem 19. století se
tvrzení, že práce všech lidí má stejnou hodnotu, stalo vůdčí doktrínou tehdejší
sociální demokracie. Zatím co buržoasní demokracie hlásala, že „všichni lidé
jsou si navzájem rovni“, ovšem s dodatkem „před zákonem“, sociální demokracie
šla dál a požadovala skutečnou ekonomickou rovnost. Čím bylo pro buržoasní
demokracii rovné hlasovací právo, tím byla pro proletariát rovnost práce.
Nepřátelé politické demokracie jako jsou např.
běloši v Jižní Africe nesouhlasí s doktrínou „jeden člověk - jeden hlas“,
protože údajně ignoruje přirozenou nerovnost mezi lidmi. Je vůbec možné
srovnávat civilizovaného bělocha s negrem, který právě vyšel z buše? Nepřátelé
ekonomické demokracie nesouhlasí s marxistickou teorií pracovní hodnoty,
protože falešně homogenizuje lidi. Jak řekl jednomu z nás hostující čínský
student: jak by on s tolika lety vzdělání neměl platit za víc, než nevědomý a
opilý dělník?
Je pravda, že lidé jsou různí. Práce vysokoškolského
profesora se liší od práce nádeníka. Kultura Búrů je jiná než kultura Zulů. Muž
je jiný než žena. Pro ty, kdo se nacházejí na vrcholu pyramidy, tyto rozdíly
opravňují platové diferenciály. Zdola ale věci vypadají jinak.
DODATEK:
NÁZORNÝ
PŘÍKLAD VÝPOČTU KOEFICIENTU KVALIFIKOVANÉ PRÁCE
V
tomto dodatku podrobněji vysvětlíme výpočet koeficientu kvalifikované práce, o
němž jsme hovořili v textu kapitoly. Nejdřív ukážeme výpočet celkového obsahu
práce ztělesněného v kvalifikované pracovní síle.
1.
Ze
strany studenta. Předpokládejme 4 roky studia při 40 hodinách týdně a 45
týdnech za rok. Celkem 7200 hodin
2.
Společná
výuka. Předpokládejme 15 hodin týdně, 35 týdnů za rok, učitel pracuje se
studijní skupinou o průměrné velikosti 30 osob (průměr z větších přednáškových
skupin a menších laboratorních cvičení, seminářů atd.), na kterou se jeho práce
rozděluje rovnoměrně. Celkem připadá na jednoho studenta 70 hodin.
3.
Individuální
vedení a konzultace. Předpokládejme 2 hodiny týdně a 30 týdnů za rok. Za 4 roky
celkem 240 hodin.
4.
Režijní
náklady vzdělávání. Předpokládejme, že jejich podíl je stejný jako podíl
společné výuky. Celkem 70 hodin.
Nyní se podívejme, jak se na těchto výsledných
hodnotách podílí prostá a kvalifikovaná práce. Příspěvek samotného studenta je
jednoduchá práce, příspěvek učitele je práce kvalifikovaná. Pro naše účely dále
předpokládejme že „režijní náklady“ se skládají s prosté a kvalifikované práce
v poměru 50:50. Dojdeme pak k následujícímu výsledku: celkový pracovní obsah
kvalifikované pracovní síly činí přibližně 7 600 hodin (po zaokrouhlení),
z čehož kvalifikovaná práce tvoří přibližně 5 procent (opět se zaokrouhlením).
Výše uvedený pracovní obsah je pouze prvním
přiblížením (jak později uvidíme, je ve skutečnosti podhodnocen). Označme tuto
aproximaci symbolem TH0. Pomocí TH0 můžeme vypočítat v
prvním přiblížení koeficient přenosu ztělesněné práce u kvalifikované pracovní
síly:
R0 = TH0/AH.D,
kde
AH představuje počet hodin odpracovaných za rok kvalifikovaným pracovníkem po
získání kvalifikace a D je odpisový horizont v letech. Nyní můžeme použít R0.
k novému výpočtu celkového množství ztělesněné práce (vycházejíce z
předpokladu, že koeficient přenosu u učitelů a dalších kvalifikovaných
pracovníků přispívajících k produkci kvalifikované pracovní síly je stejný,
jako u jejich studentů po dosažení kvalifikace). Jestliže podíl TH0
připadající na kvalifikovanou práci označíme SP, druhá aproximace celkové
ztělesněné práce je
(1 + R0)SP.TH0
+ (1 - SP)TH0 = (1 + R0SP).TH0.
Tuto novou hodnotu ovšem můžeme
použít pro nový přibližný výpočet koeficientu přenosu, což umožní další
upřesnění celkového počtu hodin, a stejný cyklus výpočtu lze libovolně dlouho
opakovat. Výsledná postupná přiblížení celkového množství práce ztělesněné v
produkci kvalifikované pracovní síly tvoří geometrickou posloupnost, jejíž n-tý člen je roven
[1 + R0SP + (R0SP)2
+ (R0SP)3 + ... + (R0SP)n]TH0.
Poroste -li n do nekonečna, bude konečná limitní hodnota celkového množství
práce rovna (1 - R0SP)-1TH0 a odpovídající
konečný odhad koeficientu přenosu pro ztělesněnou práci bude
Rf = (1 - R0SP)-1TH0/AH.D.
Vzhledem
k tomu, že R0 = TH0/AH.D, lze Rf napsat ve tvaru
Rf = TH0/(AH.D - SP. TH0),
což
nám umožní vypočítat výsledné koeficienty přenosu přímo. S použitím hodnot z
výše uvedeného příkladu, kde TH0 = 7600, AH = 1575 a SP = 0,05
zjistíme, že
Rf = 0,50 pro D = 10,
Rf = 0,33 pro D = 15,
Rf = 0,24 pro D = 20,
jak
je uvedeno v textu. V každém z těchto případů je koeficient kvalifikované práce
roven 1 plus Rf.
Číslo revize překladu: 1
14.01.2003
[1] Jaké jsou implikace účetnictví založeného na odpracované době pro demokratickou kontrolu ekonomiky, zkoumáme v kapitole 13.
[2] Měli bychom mít na paměti, že v obdobích vysoké inflace podobná čísla rychle zastarávají. Čtenář by si měl uvědomit, že v okamžiku, kdy čte tyto řádky, je už hodnota vytvořená jedním pracujícím podstatně vyšší.
[3] Vydává jej každý rok vláda Spojeného království.
[4] Připomínáme, že práce potřebná k zajištění živobytí studenta není součástí nákladů na produkci kvalifikované pracovní síly. Tuto práci musí někdo vykonat, ať se studuje nebo ne.
[5] Otázky související s majetkovými vztahy, kterých se dotýkáme v několika následujících odstavcích, se podrobněji rozebírají v kapitole 14.
[6] Viz Stalin Joseph, Economic Problems of Socialism in the USSR, New York: International Publishers, 1952.
[7] Viz Občanská válka ve Francii, v publikaci Marx Karl The First International and After (Political Writings, Volume 3, ed. D. Fernbach), Hammondsworth: Penguin, 1974